22 januari 2013

Pyssel: Virka jeanskorg

Jag gillar inte att slänga (saker/mat osv.) så mitt första projekt under detta pysselår var att hitta på något med den drös av trasiga jeans jag hade. Jag sökte runt på internet och hittade denna blogg där jeansen använts till att virka en korg. Jag har aldrig virkat förut men tänkte att det kan man säkert lära sig så jag införskaffade en virknål storlek 15 och en tygsax.

Jag klippte/rev remsor av jeansen, ca 2 cm breda (det varierade en hel del) och satte ihop dem på det sätt som är beskrivet på bloggen ovan (klipp "knapphål" i vardera remsa och trä igenom varandra).


Sen var det alltså dags att klura ut hur man virkar! Jag använde mig mycket av klipp på youtube. Här kan man se grunderna och sen följde jag till en början denna guide som gäller en rund trasmatta. Efter lite googlande har jag nu även förstått vad namnet är på allt det jag gjort. Man börjar med att göra en löpögla (slipknot) och sedan 5 luftmaskor (chain stitch). Sen är det fasta maskor (single crochet) som gäller.





Dock upptäckte jag ganska snart att det blev väldigt "vobbligt" när jag gjorde 2 fasta maskor i varje maska som hon gör i sin trasmatta och hittade sen denna braiga guide till att virka en korg. Jag tog upp några varv av det vobbliga och minskade ner antalet maskor så blev det genast mer stabilt. Kolla gärna någon av guiderna jag har länkat till eller sök själv på något som passar dig, jag är fortfarande väldigt mycket nybörjare på detta och kan råka beskriva fel.


När botten nått önskad storlek är det dags att börja med kanten och för att få den att gå rakt uppåt (inte rundat) så virkade jag första kant-varvet enbart genom den "yttre" öglan av maskorna. På bilden ovan var två par jeans strax slut.






Här hade jag virkat slut på 4 stycken jeans (det går åt en del till denna stora korg).


Från början hade jag tänkt virka korgen så att den blev så hög att man kunde vika ner en kant för stabilitet, men det visade sig vara så att det gick åt väldigt mycket jeans och att korgen blev stabil ändå. Här avslutade jag korgen och jag hade här använt mig av 2 par mörka jeans, 2 par ljusa och ett par gråa.


Japp, så var det med det. Tänk att man kan lära sig virka bara genom att googla lite! Nu ska jag fortsätta med korg nr 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar