22 november 2011

Skållat havrebröd 2.0

Här kommer en uppdaterad variant av detta goda bröd.


1,5 dl kokhett vatten
1,5 dl havregryn
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön

Koka upp vattnet och häll det över havregrynen, solroskärnorna och linfröna i en bunke. Rör om till en gröt, täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur över natten eller i några timmar.

1,5 dl vatten
1,5 dl rågsurdeg (har man ingen surdeg kan man byta det mot lite mera jäst)
10 gram jäst
ca 0,5 msk honung
5-7 dl vetemjöl
1 dl grovt rågmjöl
1,5 dl fint rågmjöl
2 tsk salt

Blanda skållningen (gröten) med övriga ingredienser utom saltet (börja med ca 5 dl vetemjöl). Arbeta degen typ så länge du orkar, gärna 20 min (i hushållsmaskin i 10 min). Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare en stund, gärna 10 min (i hushållsmaskin 5 min). Låt vila i bunken i 30 min.

Forma degen till ett bröd och lägg det i en mjölad jäskorg eller någon annan korg/bunke eller liknande som har den form du vill att brödet ska få. Låt jäsa 1,5-2,5 timme i rumstemperatur eller över natten i kylen.

Värm upp ugnen till 250 grader. Sätt in brödet (jag sprutar även in vatten under plåten när jag satt in den för att få en fin skorpa på brödet) och sänk sedan till 200 grader. Grädda i 35 minuter eller tills brödets innertemperatur är ca 98 grader. Låt brödet svalna på galler. Är & njut!

2 kommentarer:

  1. www.afrikabecka.blogspot.com10 december 2011 kl. 21:34

    Mumsi. Det ser verkligen gott ut men jag fattar inte hur du kan ha sånt tålamod som behövs med brödbakning.

    SvaraRadera
  2. Å tack! Tålamodet har jag alltid tyckt att jag har för lite av, men din kommentar gav mig lite hopp :) Det blir liksom värt väntan när man får äta frukost som faktiskt är god! Sen så är det även så att jag ju gör annat medans jag väntar såklart :)

    SvaraRadera