9 oktober 2013

Tacopaj

Här om dagen lagade jag en riktig klassiker: tacopaj. Detta recept vet jag tyvärr inte varifrån det kommer men jag har fått det av en väns mamma för många år sedan. På alla våra tjejkvällar i tonåren var denna obligatorisk. Mycket gott och funkar bra att göra i stor sats i långpanna och blir då ca 12 portioner. Jag försöker ställa upp pajformens mått jämte långpannans här nedan, förhoppningsvis blir det inte för rörigt.


Pajform:                                       Långpanna:

Pajdeg:
2,5 dl vetemjöl                             6,25 dl vetemjöl
100 g smör                                    250 g smör
2 msk vatten                                 6 msk vatten

Köttfärsblandning:
400 g köttfärs                                1 kg köttfärs
1 gul lök                                         2 gula lökar
1 påse tacokryddmix                   2 påsar kryddmix
1 dl vatten                                     2 dl vatten

Ostblandning:
2 dl creme fraiche                         6 dl creme fraiche
2 dl riven ost                                  6 dl riven ost
4 msk salsa (medium/hot)           2 dl salsa
vitlök, salt och peppar - valfri mängd

Tomater, röd paprika, gul lök - valfri mängd

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa pajdegen i matberedare eller dylikt. Klä en pajform/långpanna med degen och förgrädda i ca 10 min.
Hacka löken och fräs med köttfärs. Blanda ner kryddmix och vatten.
Höj värmen till 225 grader när förgräddningen är klar.
Blanda ostblandningen i en bunke. Skär tomat, paprika och lök i skivor/ringar.
Fördela köttfärsblandningen i pajskalet, sprid ut grönsaksskivorna och klicka/häll över ostblandningen. Skjuts in i ugnen i ca 20 min. 

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar