29 oktober 2013

Tomatsoppa

Här kommer receptet på en mycket god och enkel tomatsoppa! Passar perfekt nu i höstrusket, och för mig, mitt i tentaplugget! Receptet är lånat härifrån.


2-3 tomater
2 vitlöksklyftor
1-2 gula lökar
Olja
Drygt 3 msk ajvar
2 msk tomatpuré
1 dl blandade färska/frysta kryddor (t ex, basilika, timjan, oregano)
400 g tomatkross
3 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl rött vin
1-2 dl grädde
Salt & peppar

Hacka tomater, lök och vitlök i bitar. Fräs i olja i en gryta några minuter. Blanda ner ajvar, tomatpuré, hackade örter, krossade tomater, vatten, buljongtärningar och vin. Puttra i ca 10 minuter.
Mixa soppan och smaka av med grädde, salt och peppar.

Jag serverade soppan med rågfralla med philadelpiaost på - mums!

1 kommentar:

  1. Åhh va gott. :) Jag har nominerat dej på min blogg. :) Ett test-grej. Du kan läsa här http://finlandsgullet.wordpress.com/2013/12/18/blogaward/ Hoppas att du vill vara med på det!

    http://finlandsgullet.wordpress.com/

    SvaraRadera