1 oktober 2011

Farmor Marthas tekakor med havregryn

Gott gott gott!


50 gram smör
5 dl mjölk
2 dl havregryn
50 gram jäst
25 ml honung/sirap (5 tsk)
1 tsk salt
vetemjöl tills degen blir hanterbar, ej för hård (jag använde 11 dl)

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till ca 38-40 grader.
Häll över havregrynen som får svälla ett par min.
Tillsätt smulad jäst, honung, salt och vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg.
Jäs under duk i ca 30 min (detta kan skippas vid tidsbrist).
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda den smidig. Dela degen i ca 14-16 bitar och forma dem till runda tekakor. De kommer inte flyta ut något direkt så platta till dem om du inte vill ha så runda "bullar".
Nagga tekakorna och jäs dem under duk i ca 30 min.
Värm ugnen till 225 grader och grädda i ca 5-10 min.

Mumma!

5 kommentarer:

  1. Nu ligger mina och jäser så fint, förhoppningsvis blir de farmorgoda! Jag använde fiberhavregryn och hälften fullkornsvetemjöl, lite sådär halvgrova, får se om det blir en hit. Tack att du lägger upp detta fantastiska recept:)

    SvaraRadera
  2. Härligt! :) Ja farmors svar från början när pappa frågade henne om receptet å mina vägnar var "Man tar vad man har hemma", så det är väl bara att göra det som sagt, fast med detta grundrecept då :)
    Tydligen gör farmor så också att hon rullar degen till en korv och skär skivor som hon lägger direkt på plåten, jag vet inte riktigt hur det går till dock för att det bara ska bli en massa kladd, så detta sätt funkar ju också.
    Hur mycket mjöl gick åt för dig ungefär? Jag tyckte det kändes som så mycket med 11 dl gentemot bara 2 dl havregryn.

    SvaraRadera
  3. De blev goda! Jag använde också 11dl mjöl, men man borde ju verkligen kunna ha i mer havregryn, fast kanske lägga i jästen först då, för den behöver väl vätska, om den blir för degig på en gång annars. Korv känns ju lite krångligt, känns ju som att man måste klämma ut dem lite iaf så då känns det ju lika bra att forma dem med händerna.

    SvaraRadera
  4. Jättegoda blev dom, jag hade däremot 5 dl havregryn och lite mindre vetemjöl istället. Mycket uppskattat av hela familjen, tack:)

    SvaraRadera