8 oktober 2011

Skållat havrebröd (Brunkebergs)

Jag tog äntligen tag i ett nytt försök med min surdeg (Det förra gick inte bra, troligen på grund av för lite (av en för ung) surdeg - större delen hade rymt.) och använde mig av Heléne Johanssons bok Bröd från Brunkebergs bageri som jag lånat på biblioteket (hur bra är inte det?!). Jag anpassade receptet lite efter vad jag hade hemma och det blev faktiskt kanongott! Detta recept innehåller både surdeg och jäst vilket troligen hjälpte min nya lilla surdeg att orka men jag använde ändå dubbelt så mycket surdeg som det står i receptet vilket ledde till att jag fick tillsätta ganska mycket mjöl under knådningen och därför inte vet exakt hur mycket mjöl jag använde.


110 g vatten (drygt 1 dl)
50 g havregryn (ungefär 1,5 dl)
20 g solroskärnor (jag hade i 0,5 dl vilket är ca 35 g)

Koka upp vattnet och häll det över havregrynen och solroskärnorna i en bunke. Rör om till en gröt, täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur några timmar eller över natten. Jag lät det stå ca 3-4 timmar.

140 g vatten (ca 1,5 dl)
100 g rågsurdeg (ca 1 dl) - Jag tog 2 dl eftersom surdegen är så ny
8-10 g jäst (kanske ca 2-3 kryddmått?)
8-10 g honung (ca 0,5 msk)
240 g vetemjöl (4 dl) - Jag fyllde på med flera dl mera under knådningen
40 g rågmjöl (0,5-1 dl) - Ökade på även detta lite
8-10 g salt (ca 1-2 tsk)
havregryn till topping

Blanda skållningen (gröten) med övriga ingredienser utom saltet. Arbeta degen typ så länge du orkar, gärna 20 min (i hushållsmaskin i 10 min). Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare en stund, gärna 10 min (i hushållsmaskin 5 min). Låt vila i bunken i 30 min.

Forma degen till ett bröd och doppa det i havregryn och lägg det med toppingen nedåt i mjölade jäskorgar eller någon annan korg/bunke eller liknande som har den form du vill att brödet ska få. Det ger stöd till brödet under jäsningen. Jag använde mig av en rektangulär korg med en mjölad bakhandduk i. Låt jäsa 1,5 timme i rumstemperatur eller över natten i kylen som jag gjorde.

Värm upp ugnen till 250 grader. Sätt in brödet (jag sprutar även in vatten under plåten när jag satt in den för att få en fin skorpa på brödet) och sänk sedan till 200 grader. Grädda i 35 minuter eller tills brödets innertemperatur är ca 98 grader.
Låt brödet svalna på galler. Mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar