30 september 2011

Äppelpaj special

Ibland vill man baka även om man inte har så mycket hemma i skåpen, då tager man vad man haver helt enkelt. Här kommer ett sånt recept, det blev helt okej krya-fredagsmys måste jag säga!


Äppelpaj special
Smuldeg
2 dl grovhackade jordnötter (jag hade saltade, men det vore nog bättre att skippa den detaljen)
2,5 dl havregryn
ca 50-75 gram smör - inte smält! (jag använde bregott, därav vet jag inte exakt mängd)
1 dl socker
1 dl vetemjöl

Fyllning
2 rivna äpplen
1 mosad banan (så här i efterhand hade jag nog kört på en halv banan)
kardemumma och kanel efter smak (jag hade bara en indisk chai-krydda)
en klick honung

Krama ihop smuldegen, anpassa smör- och havregryn-mängd efter den konsistens du vill ha på degen. Lägg i fyllningen i en smörad pajform, sprid ut honungen efter bästa förmåga. Täck fyllningen med smuldegen och "krydda" eventuellt med en nypa socker till sist.
Grädda på 200 grader i 20-25 minuter.

Låt svalna en snabbis och hugg in! Gärna tillsammans med vaniljglass eller dylikt. Eller om man inte har nått annat, ett glas mjölk. Funkar också bra faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar