12 januari 2013

Pyssel: Stolfix

Jag tjuvstartade mitt pysselår i höstas då jag fick dessa fina stolar alldeles gratis av min mormor. Jag tvättade stolarna och målade dem sen med vit färg som pappa ändå hade över. Om jag minns rätt blev det ett lager grundfärg och ett (kanske två) lager "vanlig" vit färg. De är nu i lite "shabby chic"-ton, de är alltså inte helt jämnt vita utan träfärgen lyser igenom på sina håll. Det blev så dels för att jag tröttnade på att måla (långtråkigt även med ljudbok!) och för att jag gillar den stilen som även stämmer med det bord jag köpte begagnat.



(Här är de bara målade med ett laget grundfärg.)
Sen blev det ett litet besök till tygaffären där jag valde ut ett möbeltyg i önskad färg och köpte även en rulle med fiberfill (allt enligt mormors instruktioner). Jag tog bort det gamla tyget och använde det skumgummi som fanns sedan tidigare och la sedan på två lager fiberfill plus tyget som jag spände fast med häftstift (bankade dit dem med hammare). Det blev lite "guppigt" eftersom tyget är helt spänt vid häftstiften, men jag tänker mig att det kommer jämnas ut med tiden.



Så blev det, det tog lite tid eftersom jag aldrig gjort något liknande förr, men jag är mycket nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar