11 januari 2013

Vegetarisk lasagne

En mycket god vegetarisk lasagne som jag åt till middag igår! Receptet hittade jag här och anpassade sedan lite efter min smak.


1 stor eller 2 små röda paprikor
1 gul lök
olja
1 zucchini/squash
1 aubergine
1 röd chilifrukt (ta mindre om du inte vill ha så starkt)
1 burk krossade tomater
lite tomatpuré
fryst basilika
salt och peppar
2 dl creme fraiche
ca 1-2 msk honung
250 gram frusen (och sedan tinad) bladspenat (jag råkade köpa hackad, är nog mycket enklare att "krama ur" om den inte är hackad)
200 g fetaost
9 st lasagneplattor (jag använde fullkorn)
ca 150 gram riven ost

Skär lök och paprika och fräs i olja i ca 5 min. Skala auberginen och riv ner den och squashen i stekpannan. Skär chilin i småbitar och tillsätt tillsammans med tomatkrossen, lite tomatpuré, basilika, peppar och salt (salta inte för mycket då fetaosten också är salt). Rör ner creme fraichen och ca 1-2 msk honung (efter smak) och låt puttra i ca 10 minuter. Smaka av och anpassa efter egen smak (jag tillsatte en skvätt pressad citron och paprikakrydda). Krama ur vattnet ur spenaten och börja lägga ihop lasagnen i en smord form. Först lite sås (1/4), lasagneplattor, sås (1/4), spenat (1/2) och smulad fetaost (1/2), lasagneplattor, sås (1/4), resten av spenaten och fetaosten (1/2), lasagneplattor, resten av såsen och sist den rivna osten. Grädda i 225 grader ca 30-35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar