5 mars 2013

Gymtips

Ja, nu kan man undra varför någon som jag ska tipsa om gymmande när jag kanske själv har så lite erfarenhet. Men, jag väljer ändå att här dela med mig av lite tips som har hjälpt mig. Håll till godo!

Jag har under flera år varit en passtjej, ja alltså en sådan som går på några Friskis-pass i veckan och trivs ganska bra med det. Jag har hållit igång någon slags grundkondition men jag har inte sett någon utveckling och därför har det många gånger varit svårt med motivationen. Jag har även haft en hel del problem med smärta i nacke och axlar som jag tycker har begränsat mig i träningen. Tills slut fick jag ge upp mitt agg gentemot gymmet och biffkillarna och bokade in en tid för gymintroduktion.

För mig innebar detta tillfälle att jag med hjälp av en gymfuntionär fick sätta ihop ett träningsupplägg som skulle hjälpa mig att arbeta fram en bättre hållning och samtidigt köra igenom hela kroppen på cirka en timme. Från början var detta något som verkligen tog emot för mig då jag tänkte att jag verkligen behövde peppen av en passledare som hojtar i takt med musiken. Men det visade sig att jag ganska snabbt fattade galoppen och började bli riktigt taggad av att gymma på egen hand. Varför? För att jag hela tiden har orkat mera och tyngre och blivit starkare och snabbare. Det är sååå kul att äntligen se utveckling i min träning, att känna att det gör skillnad för både kropp och själ. Från att ha tränat två gympapass (eller dylikt) i veckan tränar jag nu cirka fyra gånger i veckan varav flera av dem är på gymmet. Jag är helt enkelt mer peppad att träna oftare, att få en förändring. Jag vågar även testa mycket mer nu, både i gymmet och nya pass jag inte vågat förr. Tummen upp!

Tips till den gymskrämde:
  • Lägg upp en plan
    Om man bara glider in på gymmet och hasar runt och drar i lite spakar så går ofta en massa tid åt att bara se vilsen ut, vilket inte riktigt hjälper självförtroendet. Tänk igenom innan så du redan vet vad du ska göra när du kommer till gymmet. Det blir mer effektivt, roligare och ger bättre resultat.
  • Våga ta hjälp
    Jag behövde verkligen hjälp just för att kunna lägga upp en bra plan. Dels läser jag en del träningsbloggar som ger mig inspiration och tips, men det som hjälpte allra mest var att få introduktionen som gör att jag känner mig hemma på gymmet, att jag vet vad jag gör, hur länge och vad som kommer härnäst. Det gör också att jag har en tydlig plan som jag sedan kan variera utifrån den grundläggande strukturen.
    Det är inte kul att gymma om man känner sig osäker, be om hjälp! Välj det som passar dig: vänner, släktingar, bloggare, funktionärer eller kanske en pt.
  • Variera
    Detta är ju något som det alltid tjatas om men det är verkligen viktigt för motivationen, och för kroppen. Jag är precis i ett sånt läge nu då jag ska ta hjälp igen på gymmet för att uppdatera mitt gympass och göra om det lite. Dels för att jag kommit en bra bit längre än då vi gjorde den planen, dels för att det börjar bli långtråkigt att traggla med samma grejer.
    Jag har fortsatt gå på pass även om det nu blir lite andra än förr, det hjälper också till med variationen. Ska man träna exakt samma pass fyra gånger i veckan blir snabbt både kropp och knopp uttråkad och utsliten. Testa nytt, våga!
  • Hitta sånt som passar dig, som du gillar
    Alla är vi olika! Prova dig fram och låt dig inspireras. Det roligaste jag vet för tillfället är kettlebells och eftersom jag är nybörjare så är det en helt ny värld som öppnat sig!
Ikväll ska jag på cirkelfys för första gången, iischk vad spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar