18 september 2012

Varför nykterist?

Hej, jag heter Josefine och jag är nykterist. [Hej Josefine.]

Varför nu detta kan man undra? Ja, det finns säkert tusen olika anledningar till varför människor väljer att vara nykterist eller inte. Eller ja, absolutist eller helnykterist eller vad vi nu vill kalla det. Här kommer iallafall några av skälen till att jag har valt att avstå från alkohol. Varför skulle du vilja veta detta? Ja eftersom denna blogg handlar en aning om mig så ploppade nu detta ämne upp i mitt huvud, känns det besvärande kan man alltid surfa vidare till något annat. Exempelvis detta, detta eller detta.
  • Jag vill vara ett föredöme och en hjälp för barn, ungdomar och andra som på olika sätt har det svårt med alkoholen.
  • Jag vill ta ställning emot alkoholen som på många olika sätt är en faktor i olyckor och våld, och förstör människors liv.
  • Jag har inget behov av alkohol och därför är det lätt för mig att avstå, vilket kanske kan hjälpa någon annan att göra det samma. Jag vill visa hänsyn inför dem som av olika anledningar själva vill avstå.
  • Jag är kristen och uppvuxen inom ett sammanhang där nykterhetsrörelsen och kristna förr hörde ihop och hjälpte varandra. Enligt min tro får jag dricka alkohol i måttliga mängder, men jag väljer att ta helt avstånd eftersom nolltolerans är en mycket tydlig gräns och gör det lättare för både mig själv och andra att urskilja var jag står. (Och på grund av ovan redan nämnda anledningar.)
Detta handlar alltså om hur jag har valt att leva mitt liv. Inte om hur jag tycker att du ska leva ditt liv.

För övrigt kan jag rekommendera att besöka ett AA-möte (vilket jag gjort i och med plugget). De är öppna för alla och mycket intressanta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar