16 januari 2015

Boktips - Mina bästa lästa från 2014

Det var riktigt oförskämt länge sedan jag boktipsade på denna blogg. Detta var nog senast om jag minns rätt, instämmer fortfarande i de tipsen dock! Jag har alltid älskat att läsa men det varierar väldigt hur mycket jag prioriterar läsandet. Under året som gått har läsandet gått lite upp igen, dels på grund av att jag hade en helt ledig sommar och även på grund av att jag fått mig en bokcirkel (yey!).

Eftersom jag använt mig av bokappen Goodreads för att hålla koll på vad jag läst och vad jag tyckte om böckerna, kan jag nu se tillbaka på mitt läsår 2014 och plocka fram några gobitar. Kommentarerna nedan kommer även mestadels vara plockad ur mina små recensioner från Goodreads.


I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund
Det är mycket smärta i denna bok och det kommer riktigt nära hjärteroten. För mig var detta inget jag kunde klämma igenom på stört utan jag läste i små portioner. Ett vackert, naket och sprött språk som får det att kännas som att Kristian sitter bredvid mig och berättar.


Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald
Mysiga karaktärer som jag långsamt kommer närmare och börjar lära känna. Boken utvecklas till att bli en riktigt härlig, feelgood-roman.


Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie
Vilket berättande! Denna bok rör vid många viktiga och svåra ämnen som rasism, sexism, klasskillnader, psykisk ohälsa och utanförskap samtidigt som den inte på något sätt är tung att ta sig igenom. Jag blir glad av att denna bok är så bra och på ett så otvunget sätt plockar upp djupa ämnen mitt i en vardagsskildring.
Denna bok rekommenderar jag inte att läsa på svenska. Det jag störde mig på i mitt läsande var just en dålig översättning, i mina ögon. Jag har enbart läst den på svenska så jag kan ju inte vara helt säker på att det var översättningens "fel", men min bild är att översättningen var mycket närvarande och delvis förstörde det annars mycket bra flytet i språket.
Men ändå, mycket läsvärd!


Projekt Rosie (The Rosie Project) av Graeme Simsion
En underbar bok om en skön, delvis "Sheldon"-lik (<3) man som söker en fru. Mycket, mycket läsvärd - rolig och feelgood-ig!


Mississippi av Hillary Jordan
Topp 2 av årets läsning. En lättläst bok med bra flyt fastän den tar upp många svåra ämnen, bland annat rasism, människovärde och våld. Det är så mycket som är alldeles vidrigt att läsa om, men jag tycker om boken. Det märks att mycket tid och research ligger till grund för historien.


Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman
En av de absolut bästa böcker jag läst! Underbart berättande! Jag blev helt tagen av denna fantastiska historia. Jag kanske är lite partisk eftersom jag följer Fredriks blogg och har läst hans tidigare böcker också. Men i min mening är detta det bästa han skrivit hittills (jag har inte läst Britt-Marie var här ännu, så det återstår att se vad jag tycker om den) och den hamnar som topp 1 av min 2014-läsning.

Spring till bibblan/bokhandeln nu och läs, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar