2 oktober 2012

Banankaka


Jag är lite kräsen när det gäller bananer, de ska helst vara gula, helst nästan lite gröna fortfarande, framförallt inte bruna. Så när bananerna börjar ta en för brunaktig ton så slänger jag in dem i frysen för framtida bak eller mosar ner dom i denna banankaka på direkten. En enkel, god kaka som dessutom hjälper oss alla i kampen mot matslängandet! Receptet jag utgår från är hämtat här.

2 stora eller 3 små övermogna bananer
50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
0,5-1 tsk kardemumma
ev. kokos
lite florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Tina bananerna om de varit frysta. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg och socker. Mosa bananerna. Blanda ner allt torrt i smeten. Häll i smör, banan och mjölk, rör ihop. Jag använder en ballongvisp hela tiden men man kan säkert använda elvisp om man vill.
Plocka valfri form (jag har gjort den både i sockerkaksform, brödform och gratängform) och smöra den. Bröa eventuellt med kokos om du gillar det. Häll i smeten och grädda i ca 40-50 min på 175 grader. Håll gärna koll på kakan efter 30 min, det kan skilja mycket från ugn till ugn.
Plocka ut kakan och låt den svalna åtminstone litegrann innan ni hugger in. Strö gärna över florsocker innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar