21 juli 2013

Fröknäcke

Här kommer ett recept som jag använder mycket flitigt! Jag gör de i storlek så de passar att ha som knäckebröd men man kan såklart även göra dem till små kex. Receptet går att hitta lite var stans, bland annat på majsmjölspaketet.


2 dl majsmjöl
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl sesamfrön 
0,5 dl rapsolja
2 dl kokhett vatten
Flingsalt efter tycke och smak

Sätt ugnen på 150 grader. Gojsa ihop allt utom saltet till en deg. Släng upp degen på en bakplåtspappers-klädd plåt och lägg ännu ett bakplåtspapper över. 

Tryck och kavla ut degen. Jag brukar ta bort en bit av degen och göra en extra plåt (särskilt om jag gör dubbel sats, då kan det räcka till nästan 3 plåtar) eftersom jag vill ha knäcket tunt.

Strö på flingsalt och kavla in det lite snabbt. Skär upp i den storlek du vill ha och skjutsa in i ugnen ca 50-60 min beroende på tjocklek. Jag brukar knacka lite på brödet för att känna att det är hårt, det gör inte heller något om det börjar bli lite brunt.

Bryt i bitar och förvara gärna i plåtburk. Mitt bästa serveringsförslag är philadelphiaost, kalkon och groddar - mums!



1 kommentar: