9 mars 2012

Grovt surdegsbröd

Jag är nog lite brödtokig, men man måste ju äta frukost liksom. Så här kommer ännu ett recept!


25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 dl vetesurdeg
1 dl rågsurdeg
0,5 dl sirap
2 tsk salt
ca 15-18 dl mjöl (jag använde ca 1/3 grovt rågmjöl och ca 2/3 Manitoba Cream som är ett vetemjöl speciellt anpassat för bröd. Satsade på hälften av vardera i början men märkte att det behövdes övervägande vetemjöl för att få en bra deg. Och ändå var det ett ganska "tungt" bröd.)

Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt surdegen följt av resten av ingredienserna. Ta lite av mjölet i taget och arbeta degen smidig.

Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme.

Arbeta degen smidig och dela och forma till två bröd. Lägg på plåt och jäs övertäckta ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Grädda brödet mitt i ugnen ca 35-40 min. Knacka under bröden för att höra om de är färdiggräddade, ska låta ihåligt.

Lycka till med bakandet!

Receptet är i huvudsak baserat på "Grovt Mattisbröd" från samlingsboken Goda surdegsbröd från Sockerbolaget.
Fler brödrecept finns här.

2 kommentarer:

  1. Hej Josefine. va lycklig jag blir över dina fina bröd och recept!!!!!!:)) du är ju en hejare på att baka. Man blir ju så glad bara av att se ett vackert bröd. Jag vill ha alla dina recept. Och vet du, jag har hoppat över det där med handduken när jag bakar och vänder bara upp degen sedan den jäst, direkt på plåten och låter den jäsa ngn timme igen och sedan direkt in i ugnen, på det viset så behöver man inte röra degen alls med händerna. Men ibland är det en del av den där sköna känslan att få knåda en deg som har precis lagom konsistens. Lycka till med ditt bakande och kom ihåg att ett egenbakat bröd är den bästa gåbortspresent som finns:). Du är fantastisk som tagit dig för med att börja baka och har upptäckt tillfredsställelsen i det... Testa gärna att göra marmelad till brödet också. Enkelt att noga tvätta en apelsin och en lime och skala bägge med en pot.skalare och spara det skalet. ta sedan bort innerskalet och skär frukterna och mixa alltihop och tillsätt pyttelitet med vatten och koka upp. Tillsätt socker efter smak. Det går åt ganska mycket och koka ytterligare en stund. Smaka av att marmeladen är lagom smakrik och söt och häll sedan upp i rena glasburkar som du ställer på en blöt diskduk (så inte burken spricker) sätt på locket och låt kallna. Jättegott! Kram mormor

    SvaraRadera
  2. Hej mormor! Vad roligt att mitt bakande gläder dig :) Det är väldigt roligt att baka och faktiskt rätt avkopplande tycker jag, iallafall när det går som man vill.
    Okej, ja det låter ju smidigt!
    Tack för marmeladtipset!
    Kram

    Den 9 mars 2012 15:00 skrev Disqus <>:

    SvaraRadera