22 november 2014

Champinjonpaj

Detta är en väldigt god och krämig paj som jag anpassat efter detta recept. Jag har tidigare bloggat om det som en paprikapaj och nu har jag egentligen bara bytt paprika mot champinjoner vilket jag faktiskt gillar ännu bättre - en ny favorit!

3,25 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten
2 ägg
1 dl grädde/mjölk
200 g philadelphiaost
1 dl riven ost
ca 500-750 g champinjoner
1 rödlök
olja
sambal oelek/chili
salt & peppar
timjan (gärna färsk) eller andra örter
3-4 tomater
100-200 g fetaost
honung

Mixa ihop mjöl och smör i en matberedare. Häll i vattnet, mixa en stund till och krama ihop degen. Lägg degen i kylen en stund.

Rör/vispa ihop äggen, grädden/mjölken och philadelphiaosten. Rör ner den rivna osten och krydda med salt och peppar.

Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta och hacka champinjonerna. Strimla rödlöken. Stek champinjonerna en stund tills de vattnat ut sig en del. Stek i olja med hälften av rödlöken. Krydda med salt, peppar och timjan. För lite hetta krydda med t.ex. sambal oelek eller chili.

Kavla eller tryck ut degen i en pajform och förgrädda i ca 5-10 min på 200 grader. Skiva tomaterna. Efter att du tagit ut pajskalet, sänk till 180 grader.

Lägg svampröran i pajskalet och häll över oströran. Lägg tomaterna och resten av rödlöken som ett täcke över pajen. Ringla över lite honung och täck med smulad fetaost. Grädda pajen ca 45-50 min på 180 grader. Om pajen börjar få lite för mycket färg kan man lägga över lite ugnsfolie tills den är klar.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Hej!



    Jag heter
    Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag
    jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du
    ville lägga till din blogg hos oss!



    www.hittarecept.se
    är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000
    aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att
    dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.



    Lägg till din
    widget och hamna på matbloggstoppen!



    För att lägga
    till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen



    Om du har
    några frågor, maila mig gärna på info@hittarecept.se.



    Med vänlig
    hälsning,

    Emilie

    Hittarecept.se

    SvaraRadera