2 juli 2014

Jossans virkguide

Ja hejsan! Jag gillar att ta vara på saker som annars skulle ha slängts bort, det känns liksom bra i själen. Ett plus är då att kunna skapa något nytt av dessa trasigheter. Jag har under det senaste året virkat en del med trasiga jeans och lakan och tänkte här sammanställa en guide ifall att någon vill härmas. När jag för drygt ett år sedan bestämde mig för att ta vara på en hög trasiga jeans så hade jag aldrig förut virkat så det är inget problem om man är nybörjare, jag googlade helt enkelt fram youtubevideos och tutorials och hankade mig fram. Jag lär mig fortfarande nya knep hela tiden.

Här är exempel på vad man kan åstadkomma utan att vara så värst pilligt pysslig. Det är mera ett monotont och rejält pysslande detta - passar mig utmärkt!


Som tidigare nämnt så är inget i denna guide uppfunnet av mig utan finns att hitta på många andra håll i cyberspace, men förhoppningsvis kan detta hjälpa någon!

Jossans virkguide: (mattor, korgar och dylikt)
Verktyg: En virknål storlek 15 och en tygsax.

Steg 1: Införskaffa tyg
Kanske har du en hög med trasiga jeans eller något lakan som spruckit. Det går åt mer tyg än man kan tro så det skadar inte att ha en rejäl hög att ta sig an. Be gärna folk i din omgivning att skänka till dig istället för att slänga. Bra både för ditt pysslande och vår älskade miljö!
Jag har provat jeans i många olika modeller och kvalitet och lakan och det mesta funkar bra, vissa tyg klarar inte riktigt pressen och går sönder. Men man kan prova sig fram, det går säkert att virka med massor av tygsorter.
Jag har varit noga med att det jag använder ska vara trasigt, så fantastiskt är det inte att virka att jag vill ha sönder sådant som är mer funktionellt sedan innan. Men det väljer man ju själv hur man vill göra.

Steg 2: Riv remsor
Det enklaste (och snyggaste) sättet att fixa sina remsor är att riva dem. I jeanstyg har jag gjort remsorna ca 2-3 cm breda men det diffar en hel del, men lakan har jag kört bredare, kanske ca 4 cm. Det går även att klippa remsor med beroende på hur tyget beter sig så kan det bli krångligare men "fransningen".



Jag klipper ett hack och river sedan remsorna. På jeans blir det många remsor som sedan ska fästas ihop medan man på lakan kan se till att inte riva ända till slutet och sedan vända så att man får en enda (eller några få) långa remsor istället vilket är tidsbesparande. Det blir krångligare med jeansen eftersom fickor, sömmar, gylf m.m. måste tas bort.


Under tiden behöver det hela tiden rensas bort trådar (se bild ovan) som blir över då man river. Det går säkert att hitta på något smart med dessa men jag brukar slänga dem.
Varning: När du river dina remsor, särskilt mörka jeans, så "dammar" tyget mycket och det kan bli jeansludd både lite här och där så tänk på var du sitter och vad du har på dig. Mitt bästa ställe är balkongen men vanligtvis sitter jag i min säng och då kan det behövas en avborstning efteråt.


Steg 3: Fästa ihop remsorna
Med lakanen har jag alltså gjort så långa remsor som det går och därmed blir det väldigt lite att fästa ihop och istället väldigt långt så om de behöver fästas ihop har jag helt enkelt sytt ihop dem med några stygn för hand. Inget avancerat alls för jag vet egentligen inte hur man syr. Se bara till att de sitter ihop.
Med jeansen har jag härmat någon annans metod som passar bra just för att det är många ganska korta remsor. Den går till så här:



Klipp som "knapphål" i ändarna på remsorna. Sen ska remsorna träs igenom varandra, så att det blir likt en råbandsknop. Se bilderna nedan.








Sådär, då är det bara att bygga vidare och skapa en enda lång remsa. För att göra det enkelt för dig: Börja med att trä i den längsta ("gamla") remsan in i den kortaste ("nya").
Skulle detta kännas för krångligt finns säkert andra sätt och som sagt kan man även sy ihop remsorna, går säkert jättesmidigt om man har symaskin och så.
När "garnet" är klart kan man rulla bollar av dem för att hålla bättre ordning.


Steg 4: Dags att börja virka
Särskilt de följande stegen kan många andra mycket bättre än jag men jag försöker här visa hur jag gått till väga.
Eftersom allt det jag har sysslat med hittills i min virkkarriär är runt så är det det jag kommer skriva om i denna guide. För att virka raka grejer får ni googla vidare själva så länge.

Först börjar man med att göra en löpögla (slipknot), det kan se ut typ så här:


Jag har nyligen lärt mig ett nytt sätt att göra allra första varvet för att få det mera tätt längst in på mattan och inte ett lika stort hål där som det kan bli annars. Det finns alltså (minst) 2 olika sätt att börja på. De två sätten beskrivs mycket bra och tydligt här. Men jag ska försöka beskriva det sätt jag tycker bäst om.

Men först. Detta är luftmaskor (chain stitch):


Och detta är fasta maskor (single crochet):


Här kommer då några filmer på specialsättet att börja hela alltihopa på, det kallas för magisk ring (magic circle):
Först börjar man med en löpögla som man inte drar åt utan lämnar öppen. Gör sen en luftmaska och fortsätt med sex stycken fasta maskor "runt" öglan. Det kan vara lite trixigt men det finurliga är att man sedan kan dra ihop öglan så att maskorna hamnar tätt. Kolla filmerna nedan och kanske även länken jag nämnde ovan, prova några gånger så du får till snitsen och sen är det bara att köra.



Kör sedan på med fasta maskor för full rulle.

Obs. Dra inte åt för hårt, låt hellre virkningen vara lite luftig, det är ibland väldigt hårt arbete för fingrarna att virka med så tjocka tyger.

Steg 5: Fortsätt virka
Det finns många olika beskrivningar på hur man ska få rätt mängd maskor och så men jag tycker det har funkat bäst att köra på känsla. De första varven kan det behövas två maskor i varje maska, alltså att man ökar mattans storlek genom att dubbla. Men ganska snart måste man minska ner på detta och under större delen av arbetet med mattorna har jag använt en maska i varje maska och endast då och då lagt till en extra då det ser långt ut till nästa. Detta kan låta lite luddigt men jag tycker det är den bästa metoden. När det är långt till nästa maska du ska sticka virknålen i så gör en extra i den du redan "är" i så att du kommer närmare helt enkelt.

Om mattan börjar se ut som en skål behöver du öka mera, men om mattan börjar buckla/knöla sig behöver du minska. Ibland räcker det att man ändrar precis när man märker att det börjar hända medan man ibland måste gå tillbaka och ta upp en del maskor.

Steg 6: "Garnet" tar slut men jag vill fortsätta
Om du redan har färdiga bollar med remsor så är det enklast att sy ihop den nya remsan med den du virkar med. Men om du inte har gjort det ännu kan du använda trä-igenom-tekniken (beskriven under steg 3) och skapa "garnet" på det som du redan virkar med. (Först det "gamla" genom det nya osv.).


Steg 7: Jag vill göra en korg och är klar med botten
När jag är klar med botten till en korg brukar jag virka nästa varv enbart i halva maskorna, alltså i den översta "kanten" av maskan, för att börja gå uppåt. Och sen ska det generellt sett inte behövas några ökningar alls eftersom kanten ska gå rakt upp men fortsätt kör på känsla. (Vill du att din korg ska slutta utåt behövs ökningar.)


Steg 8: Jag vill ha handtag på min korg
De handtag jag har provat gör man helt enkelt så att man gör några lösa maskor där handtaget ska vara och fortsätter sedan göra fasta maskor och går runt till nästa handtag, några lösa maskor och fortsätt med fasta maskor. Gör fasta maskor några varv till och så har du dina handtag. För att få det snyggare kan man göra de första fasta maskorna, som kommer ovanpå handtagen, runt hela de lösa maskorna istället för bara "ovanpå" dem, men det funkar lika bra vilket som.

Steg 7: Jag är färdig
Det finns säkert flera sätt att göra detta också men jag brukar spara en bit av sista remsan och "väva" in den i mattan. Jag brukar inte knyta eller så men man kan dra åt den sista maskan som en knut.

Stort lycka till, hör gärna av dig med frågor! Både jag och youtube svarar gärna.

1 kommentar:

  1. Du är så duktig och påhittig el hur man säger önskade jag hade ditt tålamod
    Kram från To

    SvaraRadera