27 september 2013

Kycklingmoussaka

Jag gillar att prova ny mat så idag fick det bli flera nyheter i ett: Jag har aldrig lagat mat med kycklingfärs förr och jag har inte provat moussaka, varken att äta eller laga. Jag kan därför inte jämföra hur denna smakar gentemot en vanlig moussaka men detta var iallafall väldigt gott tyckte jag! Receptet har jag lånat härifrån. I brist på systemfotoinspiration fick det bli en Instagram-bild istället.


1 stor aubergine
500 g kycklingfärs
1 burk krossade tomater
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
Oregano
Salt & peppar
ca 100 gram riven ost

Ostsåsen
2 dl mjölk
1,5 msk vetemjöl
50 gram riven ost
1 ägg
Salt & peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skiva aubergine i ca ½ cm tjocka skivor och lägg dem på en tallrik och strö över lite salt. Skala och hacka löken och vitlöken och bryn tillsammans med kycklingfärsen. Tillsätt tomatkross och krydda med oregano, peppar och salt. Låt småkoka i ca 7 minuter. Bryn aubergine-skrivorna.

Vispa ihop mjöl och mjölk i en kastrull och låt koka upp på medelvärme. Ta av från plattan och tillsätt 50 g riven ost, ägget och krydda med salt och peppar. Varva färsblandning, ostsås och aubergine i en ugnsform (för mig blev det två lager). Avsluta med aubergine och strö över ca 100 g ost. Grädda mitt i ugnen i 40 minuter.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar