2 mars 2012

Kärleken till boksamlingen

Alltså, bibliotek är ju en riktigt briljant idé! Jag sitter nuförtiden mer på bibliotek, och har i övrigt mer kontakt med boklånande, än någonsin tidigare i mitt liv och jag känner mig faktiskt barnsligt tacksam över denna möjlighet.

Jag har enda sedan jag var barn (och upptäckte denna värld av ord medan jag läste en bok som jag tror heter Flaskposten) älskat att läsa och kan ströva runt och lukta på pocketböcker i timmar om jag bara har tiden på min sida. Och jag kan verkligen inte motstå det fantastiska i att kunna "låna av varandra" och maximalt utnyttja böckerna istället för att de kanske står i en bokhylla och dammar medan andra får betala dyra pengar för samma bok. (Jag gillar själv att köpa böcker och fylla hyllan med ibland men då framförallt billiga små pocket.)

Just nu läser jag en kurs som är galet intressant och som innehåller en väldig massa läsning ur en hel hög böcker av varierande storlek och svårighetsgrad och räddningen för min ekonomi (och min bokhylla) är möjligheten att låna på bibliotek. Räddningen för mitt resultat i kursen har jag även fått inse är att kliva ur sängen och faktiskt placera mig på ett av dessa eminenta bibliotek för att fokusera på läsningen.


Ja, jag skulle faktiskt kunna fortsätta rabbla bra saker med biblioteken en bra stund till, som att det till exempel kan vara ett bra ställe för att finnas bland människor utan att behöva prata och även en utmärkt plats att koppla av på och bara mysa runt, eller varför inte lära sig något nytt, men jag ska försöka sluta nu.
Well, well, heja boksamlingarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar