3 mars 2012

Ännu ett surdegsbröd

Brödbrödbröd. Om det har undgått någon så gillar jag bröd och sedan julen har jag en egen köksassistent och sedan någon vecka har jag färdiga surdegar och därav blir det brödbak helt enkelt. Jag gör så att jag bakar ett bröd och när det är slut bakar jag nytt och om jag inte hinner det så äter jag knäckebröd i några dagar. Här kommer ännu ett brödrecept som är hämtat från Söta saker (bloggtips!)


ca 15 gram jäst
1 dl vatten
3,5 dl rågsurdeg (denna gång använde jag hälften rågsurdeg och hälften vetesurdeg)
0,5 tsk salt
0,5 msk honung
3,5 dl vetemjöl

Rör ut jästen och surdegen i vattnet. Blanda ner honungen. Arbeta i mjölet och saltet och knåda degen ordentligt och länge. Jäs under duk i minst en timme, gärna två. Baka ut till en limpa och jäs dem på plåt under duk i ytterligare en timme. Grädda i 225 grader i cirka 30 minuter. För att få extra fin skorpa kan man spraya in vatten i ugnen precis när man satt in brödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar