29 februari 2012

Levainbröd

Här kommer receptet på brödet jag nämnde i detta inlägg. Brödet kommer från denna receptbok.


150 g vetesurdeg
3 dl vatten (37 grader)
ca 7-8 dl vetemjöl (gärna Manitoba cream)
1,5 msk flingsalt

Rör ihop surdeg och vatten. Blanda ner resten och knåda till en blank och slät deg. Knåda ca 15 min (i maskin, annars gärna dubbelt så länge).

Låt jäsa övertäckt med duk i ca 2,5 timme. (Under första timmen kan man gärna vika/trycka till degen några gånger.)

Forma degen till ett bröd och jäs 1 timme till. (Eventuellt i jäskorg, annars kan man lägga brödet på plåten och linda en kökshandduk lite löst runt brödet som ett stöd.)

Sätt ugnen på 250 grader. Grädda i ca 20-25 min. Brödet ska bli större än vad mitt blev då jag inte riktigt fick igång jäsningen som den skulle. Kan bero på mycket olika saker, bland annat för kallt i rummet eller krångel med knådning. Dock blev det gott ändå, hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar