8 mars 2013

Utvärdera mera!

Många gånger känner jag att jag inte är tillräcklig. Känslan av att ha så många måsten och ännu mer idéer, planer och mål - men väldigt lite ork, kraft och tid. Varje dag ploppar det upp nya saker som jag vill lägga tid på, satsa på, prova på och förändra. Men var finns tiden? Och var finns kraften?

Allt detta kan göra mig så frustrerad. Det får mig att känna att jag står och stampar, inte kommer framåt. Att jag slösar bort mitt liv och min tid istället för att uppleva och utvecklas och producera.

Det här för med sig både bra och dåliga saker. Det dåliga är den negativa press det sätter på mig själv, kravet att varje dag "producera" och klara av. Men det sätter också en positiv "press" på mig själv - jag har en motor som tuggar på, vad som än händer.

För att hjälpa mig själv att inse att jag faktiskt gör jättemycket, upplever en massa, testar nya saker och inte slösar bort mitt liv så har jag detta år börjat med månadsutvärdering. I slutet av varje månad sätter jag mig ner och tittar tillbaka på månaden som gått och skriver en kort utvärdering för mig själv. Jag tittar igenom kalendern, anteckningar och annat som kan hjälpa mitt minne och jag påminner mig själv om allt det roliga, allt det nya, allt det utmanande som jag gått igenom under månaden. Detta hjälper mig såå mycket och hjälper mig att vara tacksam. Innan utvärderingen finns alltid känslan av otillräcklighet (eftersom jag har en tendens att aldrig hinna pricka av allt på mina att göra-listor), men efter utvärderingen känner jag mig tacksam och hoppfull. I utvärderingen sätter jag även några små mål, teman eller riktlinjer för nästa månad som jag sedan kommer utvärdera då den månaden nått sitt slut.

Ja, detta funkar för mig, hittills iaf, testa vettja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar