14 april 2012

Pressen & Stressen. Friden & Vilan.

Tänk vilket underbar känsla. En helt ledig dag. På riktigt ledig, inte bara en sådan dag då man inte har nått inplanerat men ändå massa måsten som tynger ryggsäcken. Efter en dryg vecka av hemtenta med tillhörande pluggångest har jag igår avslutat skrivandet och bestämt mig för att det fick räcka så. Förhoppningsvis räcker det för godkänt, det är inget mer jag kan göra just nu iallafall.

Så idag har jag tagit en helledig dag och det är så fantastiskt skönt. Som om själen kan andas igen och kroppen släpper taget om stressen. Jag har tagit en promenad i snöblasket för att lämna och låna kurslitteratur och under traskandet lyckats lösa ett och annat ärende på en gång. Tänk att hjärnan funkar så mycket bättre när man inte är stressad. Just när man inte måste minns man allt man inte lyckas komma ihåg mitt i vardagens rusning.

Jag har lämnat datorn därhän och myst runt lite i lägenheten, ätit ordentlig frukost och plickplockat sådant som annars känns för tungt att göra men som idag känns så lätt. När man inte har nått som pressar på är det skönt att få göra nått med händerna som inte kräver så mycket tankar och det lämnar istället öppet för lite andrum för stackars stressade huvudet.

Jag kan inte minnas sist jag hade en sådan här dag, jag är faktiskt väldigt dålig på att se till att dom blir av. Alltid finns det nått som pressar på, nått som måste göras, borde göras. Idag känner jag friden fylla mig och inser att man verkligen behöver dessa dagar. Och jag tänker att kvalitetsfylld vila kanske inte alltid har att göra med att ligga i sängen och titta på filmer. Idag var det vila för mig att låna böcker, sopa köksgolvet och duscha. Låta hjärnan vila också från alla dessa intryck och ljud. Det är kanske i tystnaden den riktiga vilan finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar