7 april 2012

Motivation

Ja, det goda som jag vill gör jag inte, 
men det onda som jag inte vill, det gör jag.
Bibeln, Rom 7:19

Vad är det som får oss att gå emot vår egen vilja egentligen? Eller är det bara olika viljor i oss som vill olika saker och de olika viljorna vinner vid olika tillfällen?
Jag vill ju plugga exempelvis. Jag har valt en utbildning jag är väldigt glad över att få gå och jag läser till och med en intressant kurs där jag skulle vilja lära mig allt. Ändå är det så svårt att motivera sig till att läsa, ta tid och lära sig och nu i slutskedet ta tag i denna hemtenta som tickar som en bomb i magen.

Jag blir aldrig klok på mig själv på detta område. Hur jag kan tycka att jag har all motivation jag behöver men ändå finner jag mig själv kollandes på Big Bang Theory och ätandes brownie istället för att ta tag i och bara göra de uppgifter jag vet att jag måste göra. Jag vet att jag blir mindre stressad och mår bättre när jag är färdig och är ledig på riktigt istället för att snylta på ledigheten innan den är betald. Ändå händer det varje gång. Jag måste ta i med alla mina krafter för att motivera mig, eller i värsta fall vänta tills paniken slår till. Då när man inte kan förneka stressen längre och man blir så pressas så att man producerar. Dock kanske inte med så bra resultat.

Motivation var är du? Jag vet att jag har den men kan ändå inte hålla tag i den tillräckligt länge. Det hela handlar nog egentligen om självdisciplin. Var har jag nu lagt den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar