20 september 2011

Tips till förstagångsflyttaren

Ja, jag har ju flyttat alldeles nyligen, första gången jag flyttar på riktigt så jag hade inte så värst mycket saker egentligen men det kan ändå vara rätt så omständigt att få ordning på saker och ting upptäckte jag!
Jag vill även varna lite för att jag har en väldans förkärlek för struktur och ordning & reda (framförallt i huvudet dock, därav de halvdöda fin-bokstäverna på min vägg) och kanske därför ger lite väl översatsiga tips.

  • Skriv hellre mer specifikt på lådorna vad som finns där i än bara KÖK eller dylikt. Det kan hända att du står i köket med många fulla lådor och egentligen bara vill hitta en smörkniv så du kan äta en macka och inte behöver vara så galet hungrig längre.
  • Kolla upp i förväg så att du har tillräcklig förvaring för alla saker du tar med dig, det är så jobbigt att stå och gräva efter grejer, speciellt kläder, i lådorna när vardagen fortsätter rulla på som vanligt.
  • Se till att äta mat någon gång under flyttandet och uppackandet, och sova! Mat och sömn är alltid väldigt bra att hålla koll på faktiskt, även fast man bara vill bli klar med allt. Man (jag) blir så tjurig annars.
  • Uppenbarelse: Det går inte fort att packa upp alla saker ut flyttlådor, även om man bara har ca 10-12 lådor.
  • Om möjligt: Försök att inte göra flera stora livsförändringar samtidigt, till exempel flytt, skolstart, nytt jobb och dylikt. Det kan bli rätt jobbigt för huvudet, det går bra dock, men bara som ett tips liksom. 
  • Fixa städgrejer, det kan vara bra att ha!
  • När du börjar få lite ordning, har packat upp det mesta och så, skriv en lista (jag älskar listor!) på alla grejer som du skulle behöva till lägenheten (man kommer på nya saker hela tiden) och kolla med släkt och vänner om de har nått som bara ligger och skräpar (eller köp allting om du vill och kan såklart, IKEA är bra!)
  • Ett verktygsset kan vara att rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar