7 september 2011

Slit-och-släng?

Igår kväll for jag iväg på något som var helt nytt för mig: Klädbytardag! Mathilda, som går i min klass, bjöd in mig och några fler av sina vänner till sitt hem där vi helt enkel öste ut våra överflödiga kläder över hennes säng och så plockade vi sådant vi gillade av varandras kläder. Mycket smart, trevligt och roligt sätt att "skaffa nya kläder" helt gratis samtidigt som man faktiskt är lite sådär miljövänlig. Detta måste jag bara rekommendera! Jag trodde inte jag hade nått överflödigt som någon annan skulle vilja ha på sig, men motsatsen bevisades och jag kom dessutom hem med en hel hög "nya" kläder själv. Kläderna som blev över lämnades sedan in på Myrorna i Uppsala.

2 kommentarer:

  1. Malin Torbjörnsdotter9 september 2011 kl. 14:20

    Messmör görs på komjölk, medan mese görs på getmjölk. De tillverkas på samma sätt genom att vasslen pressas ut vid ystningen och sedan kokas ihop tills mjölksockret fälls ut och karamelliseras. Mese har en mer färskostliknande luftig konsistens medan messmör är precis som det låter en form av smör. Mese har också en kraftigare och enligt mig mycket godare smak. Leta på ex. ICA Maxi efter SKÄRVÅNGENS getmese. Det är vad jag vet den enda tillverkaren som exporterar söder ut i landet. Annars tillverkas det bara lokalt.

    SvaraRadera
  2. Okey, det var värst, detta hade jag noll koll på! Jag får kolla och se vad jag hittar :)

    SvaraRadera