1 januari 2015

Julgodis: Lakritsfudge

Ett uppskattat nytillskott på julgodisbordet nu sist var denna lakritsfudge där jag använde mig av lakritspulver. Det finns flera olika sorter, jag har använt Lakritsfabrikens som är likt hockeypulver i konsistensen och funkar väldigt bra. Receptet hittade jag här.


5 dl socker
2,5 dl vispgrädde
ca 30 gram smör
2 msk ljus sirap
1/2 tsk vaniljpulver/vaniljsocker
ca 2-4 msk lakritspulver
ev. lite salt

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka ihop. Börja med 2 msk lakritspulver och smaka sedan av. Jag gillar saltare och starkare lakrits bättre än sötlakrits så jag tillsatte salt och mera lakritspulver. Förbered kallt vattenbad. Koka upp smeten till 116 grader under omrörning, sätt sedan i vattenbadet och låt svalna till till 49 grader. Vispa med elvisp på medelfart tills smeten byter konsistens från kola till fudge (blir matt istället för glansig). Tryck ut fudgen så tjock du vill ha den t.ex. på en plåt med bakplåtspapper, låt stelna och skär sedan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar