26 december 2013

Torsdagstips: Ge blod

Tänk, det blir torsdag så här även mitt i juletiderna! Dags för veckans viktighet och idag tänkte jag rikta ljuset på blodgivning.
Jag själv trillade in på blodgivning nästan som av en slump. Jag skulle ut och resa och hade hört att det vore bra att veta min blodgrupp ifall att något skulle hända. Jag tänkte ta blodprov på min vårdcentral men det tyckte dom att jag istället skulle göra på blodcentralen så jag gick dit och vips var jag blodgivare. Jag hade aldrig tänkt tanken tidigare men insåg snabbt att det ju var alldeles självklart för mig. Att kunna ge något så viktigt till någon annan utan att det ens är besvärligt för mig. Det enda som krävs av mig är att ta mig dit, fylla i en liten lapp, få gratis fika, (kolla bort när de sticker) och sitta och vila en stund. Jag är ute igen på ett kick och har hjälp någon annan, superbra system!

http://geblod.nu/

Alla kan och får inte ge blod för det finns en hel del restriktioner kring exempelvis resande och mediciner, men många får! Ta gärna chansen och kolla upp om du kan!
Jag själv kommer gå till blodcentralen i Uppsala på förmiddagen 3 jan så då får man gärna hänga på om man vill!

Heja livet & tack 2013 för i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar