21 februari 2012

Semlor

Dagen till ära måste jag dela med mig av detta underbara semlerecept!


Portioner: ca 16 små eller 8 stora

Tid: ca 2 timmar
Bra att ha: elvisp, mixer/matberedare, mortel, bakpensel, sprits 

Bullarna:
2 dl mjölk
75 g smör
25 g jäst
1 dl kvarg (kesella)/keso
2 krm salt
5 msk socker
2/3 tsk stött kardemumma
ca 7,5 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg till pensling

Fyllning:
ca 200 g mandelmassa
ca 1 dl hackade mandlar
ca 5 dl vispgrädde
florsocker

Värm mjölken till fingervarmt (max 37 grader).
Häll mjölken, smöret i klickar, smulad jäst, kvarg, salt, socker och stött kardemumma (frön man krossar själv i mortel har mest smak) i en skål och blanda. Arbeta in så mycket mjöl som behövs för att få en smidig, inte alltför stadig deg.

Jäs degen övertäckt i ca 30 min.
Stjälp upp den jästa degen och knåda den. Forma den till en längd som skärs i 16 jämnstora bitar (för små semlor). Rulla till runda bullar. Sätt ugnen på 225 grader.

Jäs bullarna på plåt i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda bullarna till fin färg, ca 11 min, mitt i ugnen. Låt svalna.
Vispa grädden. Skär av ett lock och gröp ur inkråm ur varje bulle så att det blir bra plats för fyllning. Mixa ungefär hälften av inkråmet med mandelmassan och hackade mandlar ordentligt. Mixa i lite av den vispade grädden lite snabbt.

Fyll semlorna med en klick av mandelmassan och klicka/spritsa sedan på vispgrädden. Lägg på locket och strö florsocker över.

Ät och njut! Absolut godast samma dag som de bakats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar