27 februari 2012

Fiskgratäng med lax och champinjoner

Supergott! Receptet har jag lånat härifrån men använder själv lax istället för vit fisk och modifierar lite efter vad jag har hemma. Här kommer receptet så som jag lagat det.


Fisken:
600-800 g lax
kryddor (jag använde salt, peppar, pressad citron och timjan) 

Sås:
1.5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 fond "du chef" grönsak (ta ännu hellre någon form av fiskfond/-buljong)
250 g champinjoner
smör

Mos:
1 kg potatis
1.5 dl mjölk/grädde
smör
salt och vitpeppar
2 st tomater

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg tinade fiskfiléer i en smord ugnssäker form. Krydda med exempelvis salt, peppar, pressad citron och timjan. 

Skala potatisen och skär i mindre bitar (så lika storlek som möjligt). Koka potatisen tills den är mjuk.

Tillaga fisken 5-7 min i ugnen. (Häll eventuellt av vatten från fisken sen.)

Såsen: Vispa ihop vetemjöl och 3 dl mjölk i en kastrull. Koka upp under omrörning och tillsätt en klick smör och "fond-tärningen". Låt såsen koka några minuter.
Fräs svampen i lite smör. Blanda ner den i såsen. Smaka av med salt och peppar. 

Moset: Häll av vattnet av potatisen och mosa. Blanda ner mjölk/grädde och en klick smör. Smaka av med salt och vitpeppar. Skeda upp moset runt fisken i formen och häll såsen över fisken.
 

Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå såsen. Höj temperaturen till 250 grader. Ställ formen i övre delen av ugnen och gratinera 5-10 min eller tills moset blir brunt i topparna. 

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar