24 augusti 2011

Socce-Josse

Nu har jag börjat skolan, jag är student och vet i stort sett vad jag ska syssla med de närmaste 3,5 åren. Och det känns inte alls jobbigt, tråkigt eller fel. Det känns rätt. Vilket är en mycket härlig känsla som jag varmt kan rekommendera.

Jag siktar på att bli en socionom, en sådan som ska "kunna möta människor i svåra livssituationer och bidra till väsentliga förbättringar av deras förhållanden". Jag är så glad att det finns sådana utbildningar!

Nu väntar år av prat, funderingar och analyser kring socialt arbete, etik, psykologi, välfärd, samhället, individer, utsatthet, lagar, förändring, problemlösning, frigörelse, beteende, samspel, rättigheter, rättvisa, möten, processer, delaktighet, kontext, teorier, modeller, metoder, följder, synsätt, perspektiv, värderingar, evidens, praktik och mycket mera sånt.

Detta kanske kan få många att somna och klicka vidare till något mer stimulerande, men detta får mina ögon att tindra - jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar