9 januari 2015

Apptips (Iphone, gratis)

Hej hopp hörni!
Jag tänkte passa på om tipsa om några av mina favoritappar. Numera har jag Iphone och därför utgår mina tips därifrån men vissa av apparna finns säker för Android-telefoner också. Alla appar på min telefon är gratis även om vissa av dem kan ha reklam som fladdrar i nått hörn.
  • Goodreads - Superkul för en bokälskare och skriva-upp-saker-på-listor-galning som jag. Du kan helt enkelt söka på böcker, se vad de handlar om, vad andra tycker om dem, lägga dem i att-läsa-listan, betygsätta och skriva recensioner. Tummen upp!
  • Sleep Meister - Min älskade sovapp som dels registrerar ungefär hur mina sömncykler ser ut under natten (dvs hur mycket djupsömn, hur ofta jag vaknat till, hur många timmar jag sovit osv.) men framför allt så har jag inställt på en halvtimmes väckningstid, innan jag måste vakna, där appen känner av om jag börjar vakna till liv och då väcker mig med mjuk musik så att jag inte hinner hamna i djupsömn lagom tills klockan ringer. Funkar väldigt bra, särskilt om man lyckas motstå att snooza :)
  • Storytel - Okej, denna kostar ju faktiskt pengar sorry! Det är i alla fall en ljudboksapp där jag betalar typ 170 kr i månaden och får lyssna på obegränsat med ljudböcker. Funkar fint!
  • Pinterest - För alla som gillar Pinterest på datorn så är detta en självklarhet, för er som ännu inte upptäckt Pinterest men skulle vilja ha en digital variant på en oändlig inspirationtavla - Detta är en fantastisk källa till inspiration, dock även en tidslukare :)
  • Timehop - En rolig grej som talar om för dig vad du gjorde idag för 1, 2, 3 år sedan och så vidare utifrån vad du lagt upp på sociala medier. Faktiskt ganska kul, en aning nostalgi skadar väl inte?
  • Swish - Det har kanske ingen lyckats missa numera men jag kan ändå inte låta bli att tipsa om denna. Så otroligt smidigt sätt att föra över pengar. Helt plötsligt så kan du betala för och få betalt för alla de där smågrejerna som lätt rinner ut i sanden annars. Du kan betala i stort sett allt via Swish, bara motparten också har appen. Jag använder det bl.a. för att betala begagnad kurslitteratur, kollekt i kyrkan och överföringar när någon vän ska köpa en gemensam present. Supersnabbt och väldans smidigt!
  • Photogrid - Den app jag använder för att göra kollage till Instagram, finns även ett gäng trevliga filter. Detta är ju bara en i mängden av många liknande, men min favvo so far!
  • Riktiga vykort - Bästa semester-vykorten föreställer ju dig på semestern, eller hur?! Kostar för övrigt att skicka vykortet, men är väldans billigt och blir kanon! Jag har använt den ca 5-7 gånger och det har aldrig krånglat.
  • Snapseed - Fotoredigeringsapp med massa funktioner som kan vara kul att trixa till det med ibland!
  • Flipagram - Gör bildspel till bl.a. Instagram. Enkelt och smidigt!
  • ResRobot - Min favoritapp när det gäller kollektivtrafik. Innehåller liksom hela Sverige i ett så slipper man ha massor olika små appar. Skillnaden är väl att man inte kan köpa biljetter i appen om man är van att kunna göra det.
  • Truecaller - Vem ringer kan man fråga sig? Denna hjälper till med detta, plus skapar en lång lista med telefonförsäljare som du inte vill prata med. I like!
  • Bloglovin' - För den som följer ett gäng bloggar är Bloglovin' ovärderligt! Finns på dator men även som app, väldigt smidigt!
Jag ska försöka att stanna nu, blir ju en väldigt lång lista, men det finns såklart mer att tipsa om, får kanske bli en annan gång. Håll till godo! Det är som sagt gratis att ladda ner alla apparna ovan, även om några få av dem (nämnt ovan) kräver att man betalar för dem för att använda dem fullt ut.

1 kommentar:

  1. Karin Ytterström12 januari 2015 kl. 08:30

    Hej Josefine! Kul att du gillar Resrobot, snart kan du köpa biljetter på www.resrobot.se

    SvaraRadera