23 november 2013

Till dig som vill men inte får bli uska

Jag hör om fler och fler som vill utbilda sig till undersköterska men inte får det. Det verkar finnas ett stort behov av undersköterskor, vilket inte täcks av de som väljer vård & omsorg på gymnasiet. För det är just det, undersköterska blir man på gymnasie-/komvuxnivå och det är därför din hemkommun som måste betala för dina studier även om de sker på annan ort eller på distans. Bor man då i en kommun som bara har råd att ge komvux till de som inte klarat sin gymnasieutbildning så blir det omöjligt för andra att utbilda sig till undersköterska. Att man sen jobbar på en arbetsplats där man aldrig kan få fast anställning, eller kanske inte alls får stanna kvar, utan denna utbildning, verkar inte ha någon betydelse.

Vad vill jag då säga med detta? Jag tycker detta är alldeles galet, ett typiskt exempel på en låsning i systemet som inte blir bra för någon (?). Hur kan jag göra för att få en förändring? Ska jag samla in en namnunderskriftslista och skicka till någon engagerad politiker? Eller ska jag bara uppmana människor att leta upp någon släkting i en rikare kommun och skriva sig hos dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar