25 oktober 2011

Chicken Tikka Masala

Som nyflyttad och student har jag använt mig av Icas Billiga Veckan en hel del vilket har gett blandade resultat men i överlag måste jag säga att det funkar fint! Jag upptäckte dock ganska snart att det passar mig bäst att välja några få av rätterna (som verkar vara något jag gillar) istället för att bara slaviskt köra hela veckomenyn. Kanske framförallt för att jag inte behöver laga mat så pass ofta när jag gör en massa matlådor av det som blir över. Här kommer iallafall ett av de godaste recepten hittills:

4 port ris eller annat gryn
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
600 g kycklingbröstfilé
1 msk smör eller margarin
salt
1 msk riven ingefära
500 g krossade tomater
1 påse tikka masala kryddmix
1 dl matyoghurt
1 1/2 dl matlagningsgrädde
 
Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
Skala och skiva lök och vitlök. Skär kycklingen i grova bitar. Bryn kyckling, lök och vitlök i matfettet i en gryta eller stekpanna. Krydda med salt och ingefära.
Tillsätt krossade tomater och kryddmix. Låt koka under lock ca 10 minuter.
Plocka upp kycklingen ur grytan och lägg åt sidan. Mixa såsen jämn med stavmixer eller i matberedare. Rör ner yoghurt och grädde. Lägg tillbaka kycklingen i såsen och koka ytterligare ca 2 minuter.
Servera med ris eller annat gryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar